Contenu inspirant pour indépendants et petites entreprises

AANGEBODEN DOOR proximus

Eén product en één doelgroep: krabpalen voor katten, en hun baasjes. Dat is het aanbod van het jonge bedrijf Furrniture (jawel, met twee r’en in het begin) dat enkel online verkoopt. Hoe doen ze dit precies? “We vormen intussen een online katten community.”

Lelijk, lomp en bombastisch, zo vond de pas afgestudeerde Julie Feys het aanbod aan krabpalen toen ze twee jaar geleden met vriend en kat op een appartement ging samenwonen. Met haar vader, die best handig is met houtbewerking, maakte ze dan maar zelf zo’n paal.

Maar het idee was ontstaan: waarom geen krabpalen aan de man (of kat) brengen die tegelijk mooi en leuk zijn voor de kat. “Tijdens mijn laatste jaar toegepaste economische wetenschappen werkte ik voor mijn thesis dit zakenmodel uit voor een bedrijf. Ik ging mensen interviewen en ontdekte dat er echt vraag en interesse voor was voor zo’n nieuwe krabpaal. Zo is het begonnen.”

Maatwerkbedrijf na dertig palen per maand

Samen met haar vriend Robin richtten ze hun bedrijf op. Voor Julie is het een fulltime job, Robin werkt mee naast zijn job als consultant. “In het begin maakten we de palen zelf. Maar toen we vorig jaar tot dertig krabpalen per maand verkochten, hebben we dit uitbesteed aan maatwerkbedrijf Mariasteen.”

Deze beslissing sluit aan bij hun streven naar duurzaamheid als bedrijfswaarde. “We gebruiken duurzame materialen, zodat de palen ook lang meegaan. Onderdelen van de krabpaal zijn ook te vervangen, wat het ook ecologisch interessanter maakt”, stelt ze. “In vergelijking met onze concurrenten, vaak Chinese producenten, zijn onze krabpalen wel een stuk duurder. Maar we merken dat mensen van mindset beginnen veranderen en dat ze meer willen betalen voor kwalitatievere en meer duurzame producten.”

Puur online bedrijf

Furrniture verkoopt alleen online. “Dat liet ons toe om sneller te starten. Al werken we wel samen met twee kattencafés waar onze palen ook te bezichtigen zijn”, vertelt Julie. Voor haar webshop doet ze een beroep op software van Shopify. “Daarmee kan je je webshop zelf aanpassen zonder dat je veel achtergrond in coderen moet hebben.” De betaalmogelijkheden komen van Mollie (dat de belangrijkste bank apps van de Benelux en betaalvormen als Paypall aanbiedt), de internetverbinding is van Scarlet en het mobiel abonnement van Proximus.

En dan is er uiteraard ook de logistiek. “Ook dat namen we in het begin voor onze rekening, intussen loopt dat ook via dat maatwerkbedrijf. Bpost haalt de bestellingen daar op en verzendt ze naar de klant. Voorlopig richten we ons op klanten in België en Nederland, al mikken we dit jaar ook op de Duitse markt. Van een Nederlandse en Engelse versie van de site, willen we ook een Duitse aanbieden.” De klantendienst doet Julie zelf. “Dat zijn vooral e-mails, soms bellen mensen ook wel met vragen over het product.”

LEES OOK:

Instagram first

Ook de digitale marketing neemt Julie zelf voor haar rekening. “Ik heb mij daar een jaaropleiding in gevolgd”, vertelt ze. Qua sociale media is Instagram momenteel de belangrijkste voor Furrniture. “Wij hebben een erg visueel product. Bovendien zijn kattenaccounts een big deal op Instagram. We zijn er intussen een katten community geworden”, stelt ze. “Instagram geeft ook aan nieuwe accounts de mogelijkheid om te groeien en nieuwe volgers op te bouwen. Als je slim selecteert en de juiste hashtags gebruikt, vind je bijvoorbeeld de juiste kattenliefhebbers. Maar je moet er wel veel mee bezig zijn en regelmatig posten.”

Naast Instagram is Furrniture ook actief op Facebook en Pinterest. “Tiktok is gepland. YouTube gebruiken we vooral voor onze klantenondersteuning: om met filmpjes te tonen hoe klanten vlot onze krabpaal in elkaar kunnen zetten.”

Marketingbudget

Besteedt Furrniture ook geld aan digitale marketing? “Ja, maar beperkt”, klinkt het. “Zowel voor Instagram als Facebook is dat slechts 20 à 30 euro per dag maximaal.” Google-advertenties gebruikt het bedrijf (nog) niet en daar is een reden voor. “Mensen die ‘krabpaal’ intypen op Google bevinden zich in het begin van hun zoektocht. Terwijl wij hen doorgaans moeten warm maken voor onze producten. Dat merken wij ook. Veel van onze klanten hebben lang gezocht alvorens ze bij ons terechtkwamen.”

Lessen geleerd

Plant Furrniture nog nieuwe modellen? “Ja, zeker. Maar ook die zullen te maken hebben met krabben en klimmen voor katten. Bij andere producten, zoals een bench voor katten, hebben wij het gevoel dat de markt al verzadigd is.”
 
Zijn er tenslotte nog andere lessen die de jonge starter heeft geleerd? “Misschien onze naam. Dat was Google-gewijs misschien niet het beste idee”, klinkt het eerlijk. “Als mensen Furrniture intypen, corrigeert Google dat automatisch naar Furniture. Maar dat is een kwestie van tijd. Want we behouden zeker onze naam. Aan ons om de naam Furrniture nog meer ingeburgerd te maken.” Met twee keer dus.

ctabtn.jpg