Contenu inspirant pour indépendants et petites entreprises

AANGEBODEN DOOR PROXIMUS

IMG-20210505-WA0005_1000px.jpg

Acht jaar werkte hij in loondienst, om daarna met zijn eigen zaak de sprong te wagen. Dat is het verhaal van Floris Benoit en zijn marketingbureau Studio Copain. Merkbeleving, begrijpelijkheid en samenwerking staan voor zijn zaak centraal. “Beter een goede buur, dan een verre vriend”, zo klinkt het.

Starten tijdens een pandemie

“Het kriebelde bij mij al langer om zelfstandige te worden”, vertelt Floris Benoit, die in februari met zijn eigen marketingbureau begon. “De vraag was of de coronapandemie wel een goede timing was. Ik heb op voorhand met veel mensen gesproken. En zij vertelden me toen dat het net nú het juiste moment was. Zo is er ook een evolutie dat steeds meer bedrijven in zee gaan met kleinere en flexibelere marketingpartners. Tegelijk worden er ook minder bedrijven opgericht, waardoor er minder concurrentie is. Dus zowel langs de kant van de vraag als het aanbod waren er goede argumenten voor.”

Welk aanbod voor zijn marketingbureau?

Zelf opteert Floris voor de no-nonsense-aanpak als marketingbureau. Zijn aanbod moet bovendien begrijpelijk zijn, vindt hij. “Ik weiger Engelstalige termen te gebruiken. Geen gedoe”, klinkt het. Concreet richt hij zich op creatieve campagnes, van concept en coördinatie tot fotoshoot. Ook diensten voor verschillende media – van sociale media tot klassieke printmedia – en tenslotte samenwerkingsverbanden rond merken behoren tot zijn aanbod.

De eerste klanten zijn divers: van een restaurant tot een hogeschool of lokale overheid. “Voorlopig richt ik me op mijn eigen regio, West-Vlaanderen, maar ik wil ook wel verder gaan”, vertelt hij. Zoals de naam doet uitschijnen, vormt Studio Copain een samenwerking met diverse freelancers, die in al deze domeinen elk hun eigen specialiteit hebben. “De start is goed. Ik kreeg veel aanvragen en offertes. Het geeft je veel energie. Ik heb in mijn leven nog nooit zo hard gewerkt. Al betekent dat niet dat ik in mijn vorige job niet hard werkte (lacht).

Jezelf in de markt zetten?

Hoe zet je je als marketingbureau zelf in de markt? “Ik ga resoluut voor de meer emotionele merkbenadering. Daar kan ik me helemaal in vinden. We maakten een logo en gingen met ons team voor een fotoshoot waarmee we het gevoel van jonge ondernemers wilden uitstralen”, vertelt hij. “We schreven een persbericht, dat ook de vakpers haalde. En natuurlijk een eigen website, en een nieuwsbrief. Toen ik vertrok bij mijn vorige werkgever, gaf ik bij mijn afscheidsmail de suggestie om zich te abonneren op mijn nieuwsbrief. Veel ex-collega’s en zakelijke relaties hebben dat toen ook gedaan.”

Maar zelfs een kleine starter kan ook gebruikmaken van opmerkelijke PR-initiatieven. “Zo planten we voor iedereen die met ons in zee gaat een boom. We dragen het aspect duurzaamheid hoog in het vaandel en nemen dat erg serieus. Zo verplaats ik me naar klanten zoveel mogelijk met een elektrische step.”

Bovendien gebruikt een marketingbureau als het zijne, dat voor een flink stuk van digitale diensten leeft, ook erg klassieke marketingmiddelen. “Bij mijn start heb ik honderd cupcakes gemaakt voor al onze lokale ondernemers bij ons in Wevelgem, bij Kortrijk. Zelfs de burgemeester heeft me toen op Facebook gefeliciteerd met mijn nieuwe zaak. Ik geloof erg in de zegswijze: ‘beter een goede buur, dan een verre vriend’.”

LEES OOK:

Internet, website en sociale media

Ondernemen vanuit zijn eigen woning, dat zag Floris niet zitten. “Ik huur een kantoor op de Grote Markt van Wevelgem. Dat vond ik professioneler om klanten te ontvangen. Het bureau aan de straatkant zorgt ook voor visibiliteit. En ik zorg zo ook voor een scheiding werk en privé.”


Wat betreft telecom opteert hij voor een internetverbinding. “Die was al in het kantoorgebouw aanwezig. De aanbieder is Proximus, en die internetverbinding is prima, wat ook noodzakelijk is voor mijn activiteiten”, klinkt het. Zijn eigen website, op basis van Wordpress-technologie en geoptimaliseerd voor zoekoptimalisatie, werd ontwikkeld door iemand uit zijn eigen ecosysteem. “Via de blogpagina op mijn site kan ik ook mijn klantencases in de verf zetten”, klinkt het.

Daarnaast beschikt de starter ook over een eigen nieuwsbrief (via Mailchimp) en is hij aanwezig op Facebook, Instagram en LinkedIn. “Om deze sociale media te beheren, gebruik ik de Studio voor makers-toepassing van Facebook. En in functie van webvertising heb ik ook al posts op mijn Facebook-pagina geboost.”

Mobiele telefonie

Omdat hij geen vaste lijn heeft voor telefonie, en bereikbaarheid sowieso voorop staat in zijn business, is de mobiele verbinding die hij gebruikt cruciaal. “Ik weet van een vorige aanbieder hoe frustrerend het kan zijn om soms geen vlot of betrouwbaar bereik te hebben bij het telefoneren. Dat wilde ik mij als ondernemer besparen. Proximus heeft gewoon het beste aanbod wat dat betreft. Zo’n goede verbinding, dat merk je pas als je die niet hebt.”

ctabtn.jpg